Algunes coses que has de saber sobre el dispositiu intrauterí contraceptiu amb coure (DIU)
Un dispositiu intrauterí (DIU) amb coure és un petit dispositiu de plàstic flexible amb un fil de coure enrotllat al seu eix vertical que es posa en l'úter a través de la vagina i el canal cervical durant una consulta ginecològica, per prevenir l'embaràs.
Alguns tipus no tenen estructura de plàstic. D’altres tenen també casquets de coure als braços horitzontals. I tots ells tenen un fil nuat a l'eix vertical que penja del cèrvix cap a la vagina per al control de la seva posició i presència, així com per a la seva extracció.
El DIU amb coure és un mètode anticonceptiu ideal per a la majoria de les dones en edat fèrtil, independentment de si han tingut fills o no, i es pot fer servir fins que la menopausa estigui establerta.
El DIU amb coure utilitza un únic ingredient actiu i natural (el coure) per prevenir l'embaràs i és un mètode anticonceptiu de llarga durada.
El mecanisme d'acció dels DIUs amb coure és local i es produeix principalment pel coure, que és un espermicida natural, per la qual cosa limita la motilitat dels espermatozoides, impedint així que fecundin l'òvul.
Els DIUs amb coure també provoquen una reacció inflamatòria normal a la mucosa uterina que pot impedir la implantació.
El DIU amb coure és un mètode anticonceptiu de llarga durada amb una efectivitat molt elevada. Està establert que es produeix menys d'un embaràs per cada 100 dones durant el primer any d'ús. Un petit risc d'embaràs es manté després del primer any i continua mentre el DIU amb coure està en ús.
El DIU amb coure es pot fer servir com a anticonceptiu d'emergència si es posa en els 5 dies següents al coit desprotegit.
En la majoria dels casos, un DIU amb coure es pot posar en qualsevol moment sempre assegurant-se que no hi ha embaràs. Habitualment, es fa amb la regla perquè el canal cervical està naturalment dilatat, cosa que facilita la inserció.
El ginecòleg realitza una exploració per valorar mida i posició de l'úter, i determina així el model i la mida adequats.
Normalment, la inserció d'un DIU no produeix dolor, encara que pot causar una certa molèstia que es pot prevenir prenent analgèsia 30 minuts abans de la inserció.
En els primers mesos després de la inserció, poden produir-se canvis en els patrons menstruals com ara sagnat més abundant i perllongat, sagnat irregular, tacat intermenstrual, i més dolor abdominal i a la zona sacra durant la regla. És normal i amb el temps tendeixen a remetre una vegada el cos s’acostuma a la seva presència.
Extreure'l és normalment molt senzill i ràpid, i es pot fer en qualsevol moment amb el retorn immediat a la fertilitat que es tenia abans del seu ús. Tot i això, és convenient retirar-lo durant la menstruació perquè el canal cervical està naturalment dilatat.
Si després de l’extracció no es col·loca immediatament un nou DIU amb coure, la protecció anticonceptiva desapareix.
Igual que la inserció, l’extracció generalment no causa dolor.
Ambdós procediments es realitzen durant una visita ginecològica.
El DIU amb coure té un índex molt baix de complicacions. Tot i així, aquestes poden passar. L'expulsió, l'embaràs, la perforació uterina o cervical, o certes infeccions en són algunes. Potser necessitaràs tractament mèdic addicional si algun d'aquests riscos o complicacions passés.
Sempre has d'acudir al teu metge davant qualsevol dubte o senyal d'alguna anomalia, molt especialment si:
En casos excepcionals, si es manté el DIU durant l'embaràs, també es poden produir avortaments espontanis, parts prematurs o infeccions.
Els efectes secundaris més comuns estan relacionats amb canvis en els patrons de sagnat. El sagnat menstrual perllongat i abundant, el sagnat irregular i l'augment de les rampes i el dolor durant el sagnat mensual solen desaparèixer després dels primers mesos després de la inserció.
Els DIUs amb coure poden contribuir a l'anèmia si ja hi ha un nivell baix de ferro a la sang abans de la inserció i el DIU provoca un sagnat mensual més abundant.
Recorda que:
Hi ha dos fils units a la part inferior del DIU que pengen a la part superior de la vagina. Serveixen per a què el teu metge extregui el DIU arribat el moment, i també per comprovar que el DIU roman correctament al seu lloc, ja que és possible que el DIU s'expulsi, o perdi la posició correcta, sense que ho percebis. Per tant, és important revisar els teus fils amb regularitat i molt especialment després de cada menstruació.
Si no pots notar els fils, has de revisar les compreses o els tampons. Comunica't amb el teu metge i fes servir un mètode anticonceptiu de suport mentrestant. Si el DIU s'hagués expulsat sense que ho haguessis notat, la protecció anticonceptiva podria estar compromesa.
El DIU amb coure
C. Raurell 21-29, Nave 3
08860 Castelldefels · Barcelona (Spain)
Horari d´atenció telefònica:
Dilluns a dijous: 08:00 a 16:15
Divendres: 08:00 a 14:30
+34 93 630 43 45
© 2025 EUROGINE, S.L.- Registro Mercantil de Barcelona, Tomo 20.995, Folio 131 Hoja b-14.915, Insc. 1ª B59608919
Tots els drets reservats